گذار ابن سینا از تحلیل معناشناختی مشتقات طبیعت به نتایج طبیعت شناسانه
نویسندگان
چکیده
ابنسینا، در مواردی، از مباحث معناشناختی برای دست یابی به نتایجی در فلسفه طبیعی خود سود برده است. برای نمونه، وی بهمنظور بازشناسی ویژگیهای طبیعی، از تحلیل معناشناسانه الفاظی که از «طبیعت» مشتق میشوند، استفاده و مشتقات پنجگانهای را برای این معنا ذکر کرده است. از تحلیل مضامین فلسفیای که او ذیل هر یک از این مشتقات بیان میدارد، این نتیجه حاصل میشود که ویژگیهای طبیعی اشیاء، از ذات آنها برآمده است و بر آن تکیه دارد. مسئله اصلی که در اینجا رخ مینماید این است که چگونه میتوان گذار ابنسینا از مباحث معناشناختی به نتایج طبیعت شناختی را موجه دانست؟در پاسخ به این مسئله، تلاش شده است ضمن آشکارسازی پیشفرضهای ابنسینا از طریق تحلیل نسبت مشتق و مبدأ اشتقاق از یک سو و واکاوی مفهوم طبیعت از سویی دیگر، موجه بودن چنین گذاری نشان داده شود.
منابع مشابه
اصول طبیعت شناسی ابن سینا
با تحلیل تعریف ابن سینا از طبیعت می توان اصول کلی طبیعت شناسی سینوی را استنباط کرد. این اصول چهارگانه عبارت اند از: عاملیت طبیعت، مباشرت طبیعت، شیء طبیعی، و بالذات بودن تأثیرات طبیعت. این اصول هرچند در آثار ابن سینا، دارای توالی منظمی نیست، از ارکان تعریف طبیعت و تفسیر ابن سینا بر آن ارکان، قابل استنباط است. از مهم ترین رهاوردهای پذیرش این اصول آن است که طبیعت عامل مباشر حرکت، سکون و تعادل اشیا...
متن کاملطبیعت از دیدگاه افلوطین و ابن سینا
در این رساله ضمن بیان نظرات افلوطین و ابن سینا درباره ی طبیعت واصول آن ، مقایسه و تطبیق آثار و آراء آنها در این موضوع صورت گرفته است.افلوطین همانند افلاطون اشراقی است و یک فیلسوف ماوراء الطبیعی و متافیزیکی است . در باب طبیعت ، جسم ، ماده و صورت ، زمان ، حرکت و مکان راه افلاطون را رفته است . وی هر چند خود را شارح افلاطون می داند . ولی در حلقه تدریس او و دیگر نو افلاطونیان ، کتابهای ارسطو نیز شرح...
15 صفحه اولتحلیل معناشناختی الفاظ طبیعت در قرآن کریم
معناشناسی هر کلمه ای در متن، تنها با در نظر گرفتن روابط مفهومی میان واژگان آن متن به وجود می آید و هیچ کلمه و واژه ای به تنهایی و در خلأ به وجود نمی آید؛ پس یکی از روش های ناقص در فهم معنای کلمه، استفاده از فرهنگ های لغت به تنهایی و به صورت جدا و منفک از ساختار جمله است که نمی تواند معنای کاملی را به مخاطب ارائه دهد. قرآن کریم در بسیاری از آیات به پدیده های طبیعی اشاره کرده و خواستار تفکر و تعق...
15 صفحه اولاز طبیعت واقع به طبیعت تاریخی تحلیل تحولات شیوه منظرسازی آلن پروو
پدیدۀ پستمدرنیسم به عنوان نتیجۀ منطقیِ دلزدگی جهان از سیاستهای بومستیز مدرنیستها از 1960 شروع به خودنمایی کرد. پستمدرنیستها با اهمیت دادن به زمینۀ وقوع هر اتفاق، توجه به جغرافیا، تاریخ و فرهنگ جوامع را به عنوان عوامل هویتبخش پدیدهها در دستور کار خود قرار دادند. در عرصۀ معماری منظر نیز، زمینهگرایان از 1960 با جنبشهایی همچون هنر زمینی کیفیت جغرافیایی مکان را مورد توجه قرار دادند. از او...
متن کاملتحلیل معناشناختی روایت ابن سینا از فهم متافیزیک ارسطو
همواره در سنت فلسفی ما این تصور وجود داشته است که ابن سینا ابتدا کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را نفهمید و سپس به کمک کتاب فارابی – که به بیان اغراض مابعدالطبیعه اختصاص داشت – موفق به فهم آن شد. این تصور از آن جهت در میان مورخان اندیشه فلسفی اسلامی رواج دارد که خود ابن سینا در زندگی نامه خودنوشتش تصریح می کند که بارها کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را خوانده است اما آن را نفهمیده است. اما این تلقی از زندگی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
حکمت سینوی (مشکوة النور)ناشر: دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهران
ISSN 17356687
دوره 18
شماره 51 2014
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023